عضو هیأت علمی و مدیر گروه مطالعات بنیادین حکومتی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: مخاطب شناسی، نخستین گام در تشکیل اتاق فکر صنعت ساختمان کشور است.

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انبوه‌سازان ایران، یونس ادیانی، عضو هیأت علمی و مدیر گروه مطالعات بنیادین حکومتی مرکز پژوهش‌های مجلس روز پنجشنبه در همایش توسعه دهندگان پروژه‌های مسکن و ساختمان ایران در محل هتل المپیک با اشاره به نقش مؤثر مخاطب شناسی در تشکیل اتاق فکر صنعت ساختمان کشور گفت: در وهله اول باید مشخص شود که تمام تلاش‌های صورت گرفته در صنعت ساختمان برای چه کسی است و مخاطب این صنعت از چه نیازهایی برخوردار است

   ادیانی ابراز نگرانی کرد، تاکنون به مخاطب و نیازهای وی در اتاق‌های فکر صنعت ساختمان کشور توجه چندانی نشده و این خلاء بزرگی است .

اتاق فکر، اتاق بحران نیست

    وی با اشاره به سابقه ۷۰ چند ساله تشکیل اتاق فکر در جهان گفت: سابقه تشکیل اتاق فکر در کشور کمتر از یک دهه است و به‌رغم وجود نیازهای فراوانی که در این زمینه احساس می‌شود تاکنون در کشور ما اتاق فکری هدفمند و روشن و متناسب با نیازهاي كشور تشکیل نشده است .

   ادیانی گفت: اتاق‌های فکر در کشور ما همواره به صورت اتاق بحران یا اتاق مشاوران تشکیل شدند در حالی که چنین طرز تفکری اشتباه است و اتاق‌های فکر موفق همواره در شرایط ثبات ایجاد می‌شود .

   وی در خصوص دلایل ضعف در تشکل اتاق‌های فکر افزود: آشنا نبودن با مفاهیم اولیه اتاق فکر، عدم احساس نیاز از سوی دست اندرکاران و فعالان صنعت و اساساً آشنا نبودن با مفهوم تفکر، مهم‌ترین علل عدم موفقیت اتاق‌های فکر در کشور است.

   ادیانی تاکید کرد: اتاق فکر باید بر مبنای تفکر بنا شود؛ بنابراین شناخت فکر و مفهوم تفکر و نيز اتاق فکر و تصورات موجود درباره آن از ضرورت‌های اساسی برای تشکیل شورای هم‌اندیشی صنعت ساختمان است .

   وی سابقه تشکیل اتاق فکر را پس از جنگ جهانی دوم عنوان کرد و افزود: به دنبال ایجاد بحران و بی‌ثباتی پس از خرابی‌های ناشی از جنگ، مقوله اتاق فکر در کشورهای دیگر مطرح شد و اتاق‌های فکر نظامی از آن زمان تاکنون موفق‌ترین شوراهای هم‌اندیشی دنیا بوده‌اند.

سه کارکرد اصلی اتاق فکر

   ادیانی گفت: تولید مفهوم مورد نیاز و عرضه آن به جامعه، راه حل‌یابی برای مشکلات مطرح شده از سوی دولت و مراجعه کشورها به شوراهای هم‌اندیشی برای دریافت راه حل‌های مناسب و کارگشا، سه کارکرد اساسی اتاق فکر در دنیاست .

   وی افزود: در حال حاضر اتاق‌های فکر در کشور ما به دلیل عدم برخورداری از پشتوانه فکری تعریف روشنی ندارد و بیشتر در قالب حلقه‌های هم‌اندیشی فاقد رأی و نظر واحد تشکیل می‌شوند .

   ادیانی تاکید کرد: عدم آشنایی با کاربردهای اتاق فکر مهم‌ترین عامل بروز ناکامی‌ها در رسیدن این شوراها به نتایج مطلوب است .

اتاق فکر صنعت ساختمان، غنیمتی ارزشمند

   ادیانی در جمع فعالان صنوف صنعت ساختمان کشور گفت: اندیشه تشکیل شورای هم‌اندیشی اتاق فکر صنعت ساختمان غنیمتی ارزش‌مند است.

   وی خاطر نشان کرد: دست اندرکاران این اتاق فکر باید در نظر داشته باشند که فکر مشق‌های نوشته شده نیست بلکه سرمشق‌های نوشته شده است و اگر این سرمشق‌ها به درستی درک نشوند، تولید فکر امکان‌پذیر نخواهد بود.

   ادیانی تصریح کرد: میزان تولید دانش معماری، شهرسازی، مسکن و ساختمان به میزان تفکر در این زمینه بستگی دارد.

   وی انتقاد کرد: در کشور ما به‌رغم وجود کارگاه‌های تولید دانش، کارگاه‌های تولید فکر وجود ندارد و به همین علت باید از ایجاد گفتمان رسانه‌ای یا دانشگاهی صرف در این زمینه حودداری کرد.

اتاق فکر بومی نداریم

   مدیر گروه مطالعات بنیادین حکومتی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نبود اتاق فکر بومی در کشور خاطر نشان کرد: اتاق‌هاي فکر ما نه تنها هیچ مطابقتی با نیازهای بومی کشور ندارند بلکه از هیچ تناسبی با شوراهای هم‌اندیشی بین‌المللی نیز برخوردار نیستند.

   وی تاکید کرد: اتاق فکر صنعت ساختمان باید ضمن استفاده از تجربیات سایر شوراهای هم‌اندیشی در ایران و جهان از کپی برداری و تقلید کورکورانه خودداری کند .

  ادیانی گفت: در این زمینه باید به سبک و سیاستی عمل کنیم که براساس آن به نیازهای انسانی ما پاسخ داده شود.

انتظارات اولیه از اتاق فکر

ادیانی مباحث ساختاری مربوط به تشکیل شورای هم‌اندیشی اتاق فکر صنعت ساختمان را بحثی دو لایه‌ای عنوان کرد و گفت: ستاد اتاق فکر و شورای اتاق فکر دو وجه بسیار مهم شورای هم‌اندیشی صنعت ساختمان محسوب می‌شوند و تمام مشکلات موجود در مسیر تشکیل این شوراها بر سر این دو نکته است.

   وی افزود: ستاد اتاق فکر مجموعه‌ای ایده‌ستانان، ایده‌پروهان و ایده‌گستران هستند و این سه عامل مهم‌‌ترین انتظارات اولیه از شوراهای هم‌اندیشی صنعت ساختمان محسوب می‌شوند.

   وی تصریح کرد: مجموعه افرادی که می‌توانند عضو ستاد اتاق فکر باشند می‌بایست حداقل یکی از ۱۰ نفر برگزیدگان صنعت ساختمان کشور به لحاظ فكري، علمی، توانمندی، مقبولیت دانشگاهی و پژوهشگاهی باشند .

   ادیانی مجهز شدن صنعت ساختمان کشور به دانش‌های روز و فناوری‌های نوین صنعتي‌سازی دنیا همزمان با سایر کشورها را از دیگر کارکردهای ستاد اتاق فکر عنوان کرد و افزود: اتاق فکر صنعت ساختمان باید مفهوم ایده‌ستانی را در كشور و ورای کشور انجام دهد.

 

   وی در پایان از دست اندرکاران برگزاری نخستین همایش توسعه دهندگان مسکن و ساختمان کشور درخواست کرد تا با توجه به موارد گفته شده از ورود دانش‌آموختگان میانه و فاقد تخصص کافی در این زمینه به شورای هم‌اندیشی صنعت ساختمان کشور جلوگیری کنند.